Linda Benderová: Moudrost zvířat

 

 

Doslov překladatele k českému vydání

 

Benderová, Linda (2015):  Moudrost zvířat: poučení z duchovního života zvířat (z angl. orig. Animal Wisdom: Learning from the Spiritual Lives of Animals, vyd. North Atlantic Books, Berkeley, Kalifornie 2014, přeložil Václav Petr), 263 s., vyd. Stanislav Juhaňák – Triton. Praha, Kroměříž. ISBN 978-80-7387-925-9

 

 

Kniha Lindy Benderové Moudrost zvířat: Poučení z duchovního života zvířat představuje ucelený a soudržný světonázor, který ohromuje prostotou, hloubkou a přesvědčivostí. Křísí k životu téměř zapomenutou pravdu, která říká, že podstata světa je duchovní, že člověk i zvířata mají (nesmrtelnou) duši a že vědomí není pouhým epifenoménem („odpadní zplodinou“) mozku. Kniha čtenáře pozitivně naladí, je psána z lásky, nedští na současný smutný stav síru a oheň. Autorka chtěla v knize hájit zvířata, ale dobře si uvědomovala, že kritické knihy blahodárně nepůsobí (říká: „Potíž s motivací tohoto druhu… spočívá v tom, že obvykle vyústí v kárání.“) Jenže právě proto, že i mě kniha nadchla a že s autorkou ve všem jednoznačně souhlasím, rozhodl jsem se podpořit její myšlenky tím, že se nezávisle pokusím odpovědět na nevyřčenou otázku, proč v současné době převážná část učené společnosti zastává odlišné názory. Určitá část doslovu proto bude nevyhnutelně kritická, a tak, pokud čtenář chce setrvat v dobré pohodě, nemusí dál číst.

 

 

Duchovní pohled na svět a na zvířata

 

 

Nechci se zde věnovat zvěrstvům, jež člověk páchá na zvířatech, ale otázce duchovnosti. Vždycky jsem byl přesvědčen, že ztráta duchovnosti úzce souvisí s ignorantským a krutým postojem ke zvířatům. Zajímavé je, že o duchovní podstatě světa jako takové ještě v Darwinově době téměř nikdo nepochyboval. Zvířata měla ještě určitou naději. Dokonce i ve viktoriánské Anglii. Pojem „archetyp“ používal v morfologii 19. století slavný britský anatom a paleontolog Richard Owen (1804-1892), který ho chápal doslova jako platónskou ideu, tedy jako cosi, co je ještě reálnější než (náš hmotný) reálný svět. Vzpomeňte si, jak Linda Benderová krásně píše o zvířecích kulturách jako o „manifestaci božských idejí“. Lépe to vyjádřit nemohla. Richard Owen by souhlasil. Prosazoval sjednocení funkcionalistické, „teleologické“ morfologie (reprezentované Georgesem Cuvierem) s idealistickou, „transcendentální“ anatomií (reprezentovanou Johannem Wolfgangem Goethem, Lorenzem Okenem a Étiennem Geoffroy Saint-Hilairem), jinými slovy: usiloval o syntézu funkcionalismu a transcendentalismu ve vertebrátní paleontologii. V roce 1848 například zobrazil ideálního obratlovce, připomínajícího kopinatce, s řadou vzájemně si podobných segmentů (obratlů), u reálného (hmotného) obratlovce modifikovaných (např. v lebku, ocas apod.). Richard Owen, jenž se zapsal do dějin jako na slovo vzatý odborník, který pochopil, že dinosauři byli velkými plazy, a který jim přidělil jejich dnes neustále skloňované jméno, však tvrdě zaútočil na Darwinovu teorii. Tím si zajistil nepřízeň učenců nejméně na dalších sto padesát let. Velký obránce Darwinovy teorie a představitel tzv.vulgárního“ materialismu Thomas Henry Huxley (1825-1895) rovněž používal termín „archetyp“, ale v čistě abstraktním slova smyslu (ani duchovním, ani materiálním). Charles Darwin, jehož jméno dnes zná úplně každý, se nejprve inspiroval Richardem Owenem a využíval archetypy ve svém díle o svijonožcích. V knize O vzniku druhů pak archetyp výslovně ztotožnil s naprosto reálným (hmotným) organismem, respektive „ancestrální formou“, tj. se společným předkem. Tento historický tah mu zaručil slávu - nejméně na dalších sto padesát let. Darwinův ancestor (předek) se ovšem nestal jen vítězem pře, ale také pohřebištěm vědního oboru morfologie, neboť na kteroukoli otázku ptající se po původu či důvodu té které struktury bylo (a stále je) možné odpovědět, že „je zděděná od společného předka, protože se ukázala jako výhodná“. (Jistě, ještě je možné zeptat se: proč byla výhodná? Odpověď je ještě neuvěřitelněji „geniálnější“: protože druh přežil.) Toto „geniální“ konstatování ulehčilo život dlouhým generacím vědců, kteří se nemuseli obtěžovat představivostí a přemýšlením, nýbrž se mohli - a dosud mohou - odkazovat na asertivní historicismus, který dal a dává odpověď úplně na všechno. Dnes se nad tím vzdělaní lidé téměř nepozastavují, ale před válkou tomu tak nebylo - například T. G. Masaryk se svěřil Karlu Čapkovi: „Po mém rozumu je darwinismus jedna z forem historicismu a relativismu, proti kterému jsem vždycky hájil realismus.“

Nejspíš bychom tedy mohli říci, že základní chybou současného vědeckého světonázoru je prázdnota myšlení a odmítání duchovní podstaty světa. Nejspíš tomu tak je, ale problém je daleko složitější.

Jedním z jeho nedílných aspektů je ztráta respektu ke zvířatům. Kdybychom všichni uvažovali jako Linda Benderová a pochopili pravou hodnotu zvířat, svět by ze všeho nejvíce připomínal Lewisovu vizi planety Malacandra. (Clive Staples Lewis, přezdívaný „Jack“, jeden z nejslavnějších britských spisovatelů všech dob, byl patrně nejvýznamnějším křesťanským apologetou 20. století a autorem populárních Letopisů Narnie a Kosmické trilogie. Byl to samozřejmě duchovní autor. Zemřel jakoby symbolicky 22. listopadu 1963, v týž den, kdy byl v Texasu zastřelen John Fitzgerald Kennedy, zvaný „Jack“, a kdy v Kalifornii zemřel jiný velikán britské literatury, Aldous Huxley.)

Kdo zná Lewisovu knihu Návštěvníci z mlčící planety, nejspíš si vzpomene, jak hross Hyoi říká Ransomovi: „…Hrozně chci zabít hnakru právě tak, jako on chce zabít mne. Doufám, že můj člun bude první mezi všemi a já budu první na svém člunu, kdo vrhne kopí, až se objeví černé čelisti. A i když mě zabije, moji druhové mě budou oplakávat a moji bratři budou ještě více toužit po tom, aby se stal jejich kořistí. Nebudou však chtít, aby neexistovali žádní hnéraki - lovci hnakry. Já sám si to také nepřeji. Jak ti to mám vysvětlit…? Hnakra je náš nepřítel, ale je to stejně tak tvor, kterého milujeme. Cítíme v srdci radost, která ho ovládá, když se na nás dívá z vrcholu vodopádu tam na severu, kde se narodil. Skáčeme v duchu s ním, když se proplétá peřejemi. Když přijde zima a z jezera stoupají páry vysoko nad hlavu, díváme se na všechno očima hnakry a víme, že nastal čas, kdy se vydá na cestu. Věšíme na zdi našich chat jeho obraz a pro nás pro všechny se hnakra stává symbolem života. Celé údolí žije s ním a naše děti si hrají na lovce hnakry - hnéraki, jakmile jim matky dovolí šplouchat se na mělčině... Jsem přesvědčen, že by les nebyl tak zářivý, voda tak teplá, láska tak sladká, kdyby v jezerech nečíhalo nebezpečí…“

Lewis tak v kostce vyjadřuje zvířecí a zároveň ryze duchovní přístup k životu a smrti. Linda Benderová shodně píše:

 

Zvířata se hojně setkávají s nepřízní osudu a často nemají takové prostředky jako lidé, aby podmínky, jež je ohrožují nebo jež jim působí bolest, nějak ovlivnila. Podobně jako my, i zvířata cítí zármutek, hněv a strach. Svět však v zásadě vnímají jako bytostně dobrý a svoji existenci v podstatě považují za šťastnou. Jejich implicitní, přednastavenou emocí je radost, neboť za každým pomíjivým mračnem se skrývá slunce.

 

Lewisův Sorn Augray říká: „Svět není stvořený tak, aby trval věčně, a tím spíš to platí o jeho obyvatelích…“ A na závěr píše Ransom: „Dokážu třeba i Vám vysvětlit, proč nade vší pochybnost vím, že Malacandrijci nemají doma zvířecí kamarády a jejich celkový přístup k ‘nižším tvorům’ se nepodobá našemu? Je to otázka, na kterou by mi samozřejmě oni sami nedokázali odpovědět. Ale člověk to pochopí, když vidí všechny tři druhy Malacandrijců pohromadě. Každý z nich je pro ty ostatní tím, čím je pro nás člověk, i tím, čím je pro nás zvíře. Mohou spolu hovořit, mohou spolupracovat, mají stejnou morálku a na té úrovni se sorn a hross setkávají jako dva lidé. Ale jeden druhého považuje za něco tak odlišného, komického, přitažlivého, jaké dokáže být jen zvíře. Mají v sobě instinkt, který je v nás zakrnělý, a proto se ho snažíme kompenzovat tím, že zacházíme se zvířaty, jako kdyby to byly rozumné bytosti. Oni nepotřebují zvířecí kamarády.“(1)

Linda Benderová poznamenává:

 

Na světě existuje tolik forem ducha, kolik je druhů. Kdybychom se dokázali zbavit posedlosti lidskou nadřazeností, všimli bychom si, že se v těchto nesčetných formách ducha projevuje mysl Zdroje…

Úskalím naší snahy ocenit každý jedinečný aspekt božství, který se projevuje prostřednictvím toho kterého druhu, se stává naše instinktivní - či spíš pověrčivá - averze k tvorům, jako jsou netopýři, hadi, švábi a další husí kůži nahánějící havěť. Navzdory snaze porozumět zvířecím kulturám máme sklon dopouštět se stejných omylů, jakých se dopouštěli Jóbovi přátelé ve snaze porozumět Bohu: předpokládáme, že lidskými hodnotami lze poměřovat všechno.

 

Doplňme, že „duch druhu“ je totožný s Owenovým „archetypem“ a zároveň s platónskou „ideou“. Starověký člověk by plně souhlasil, že zvíře i člověk disponují vlastní duší. Co se pokazilo? Jakou roli v tom sehrálo křesťanství? Co mohlo člověka během dějin donutit, že začal zvířatům upírat duši?

 

 

Dějinný zlom v pohledu člověka na zvíře a odduchovnění

 

 

Jean Prieur cituje málo známé dílo Raymonda Chaslese Od zvířete k Bohu,(2) v němž autor (jako zkušený hebraista) hovoří o existenci zvířecí duše jako o nepochybné součásti biblického učení: „… ve Starém zákoně se slovo nefeš, označující většinou lidskou duši, vztahuje sedmkrát na lidi i na zvířata, a ve dvaadvaceti případech dokonce jen na zvířata. Už v první kapitole Genesis je nefeš čtyřikrát přisouzena zvířatům, teprve pak člověku (Gn 1: 20, 21, 24, 30). S výjimkou knihy Kazatel 3: 21 se však na zvířata nikdy nevztahuje hebrejský či řecký termín označující ducha.“ Připomeňme si krátkou pasáž ze třetí kapitoly knihy Kazatel: To se stane kvůli synům lidským, aby je Bůh tříbil, aby nahlédli, že je to s nimi jako se zvířaty. Vždyť úděl synů lidských a úděl zvířat je stejný: Jedni jako druzí umírají, jejich duch je stejný, člověk nemá žádnou přednost před zvířaty, neboť všechno pomíjí. Vše spěje k jednomu místu, všechno vzniklo z prachu a vše se v prach navrací. Kdo ví, zda duch lidských synů stoupá vzhůru a duch zvířat sestupuje dolů k zemi?

Pokud máme rádi zvířata a čteme ve Starém zákoně knihy Exodus, Leviticus či Deuteronomium, jsme zděšeni drastickým obětováním zvířat, tzv.celopalem“ (z řeckého holokaust), v podstatě masovými jatkami, jež Bůh od svých věřících velmi přísně vyžadoval. Pokud se pak začteme do starozákonních „malých“ (poexilových) proroků, pocítíme úlevu, neboť zjistíme, že Bohu se tyto masakry zvířat hnusí. Zvířata jsou tedy nucena prožívat ve vztahu k člověku jakási nevyzpytatelná období přízně (soucitu) a nepřízně (nenávisti), některá kratší, jiná delší. Ještě se k nim vrátíme. Kdy však lidé začali zvířatům upírat duši?

Lidé pravěku a starověku - až na jistá období - ještě chovali ke zvířatům respekt a úctu. Teprve později začali pohlížet na zvířata jako na bytosti zlé, „nízké“ a podřadné. Filosofické a teologické myšlení Západu se od jisté doby plně podřídilo aristotelovské představě, podle níž je zvíře bytostí obdařenou jen vegetativními a tělesnými smysly (postrádající nesmrtelnou duši), zatímco člověk je prý bytostí rozumnou, společenskou, schopnou duchovního přesahu, rozumného úsudku a morálního konání. Jean Prieur ve své knize Duše zvířat (v kapitole shodou okolností nazvané „Zvířecí moudrost“) k tomuto středověkému bludu mimo jiné poznamenává:

 

Myšlenka, že zvířata jsou naši bratři nižšího řádu, vznikla teprve nedávno; lidé pravěku nebo starověku by se jí jistě podivili. Pro ně bylo zvíře tajemnou bytostí, nadanou věděním a hrozivou mocí, bytostí původem starší než oni, a dokonce jim nadřazenou. Pud ve svém trvání a dokonalosti jim připadal jako emanace božského vědění. V Šalomounových Příslovích, jasně ovlivněných Egyptem, je dokonce označován posvátným slovem moudrost:Jdi k mravenci, lenochu, dívej se, jak žije, ať zmoudříš. Ač nemá žádného vůdce, dozorce či vládce, opatřuje si v létě pokrm, o žních sklízí svou potravu. Nebo jdi ke včele, dívej se, jak pilně pracuje a jak vznešené je její dílo. Králové i lid užívají plodů její práce pro své zdraví, všichni ji vyhledávají a všem je známa. Jakkoli malá je svou silou, vyniká nade všemi, neboť ctí moudrost.“(3)

 

Lidská nevole vůči zvířatům, často doslova zášť, se tedy (víceméně) datuje od středověku. Jean Prieur prozkoumal tento děsivý dějinný zvrat ve vztahu člověka ke zvířatům prakticky krok za krokem a snesl obrovské množství otřesných dokladů (zde jen odkážeme na jeho knihu). Kapitolu o středověku uvádí slovy:

 

Vztahy mezi lidmi a zvířaty se od středověku začaly zhoršovat. Pro oba dva světy nastala doba železná. Středověk, který viděl všude ďábla, nacházel ho zejména ve zvířatech, na ně přenášel všechny své úzkosti a fantazmata. Čarodějnictví mělo spadeno na netopýry, ropuchy, kozly, psy, a hlavně na všechno, co mělo černou srst nebo černé peří.

Církevní soudy, jež měly tuto, ať již skutečnou či domnělou činnost potírat, posílaly na hranici zástupy čarodějů a čarodějnic i s jejich čtyřnohými společníky. Zvířatům se upírala duše, ale přesto se jim příčítala odpovědnost, vedly se s nimi procesy, byla proti nim vznášena obvinění ze zločinů nebo ze spoluviny, předčítaly se jim rozsudky a uplatňovaly se na nich stejné metody jako na jejich pánech, tj. mučení. Vytí a nářek se rovnaly přiznání.

Být v té době mladým, neklidným, vzpurným, těžko zvladatelným koněm nebylo radno. Hned byl obviněn z obcování s ďáblem a zaživa upálen…

Uprostřed všech těch hrůz, z nichž jde až hlava kolem, žil muž, který přímo ztělesňoval lásku k Božím stvořením: svatý František z Assisi, v houfu svých sester vlaštovek, po boku bratra vlka. Svatý František, vždycky znovu citovaný právě proto, že byl jediný… a kdyby neexistoval, museli bychom si ho vymyslet…

 

Nu, vždycky je nějaká výjimka, jenže je to dost zvláštní, vždyť František nebyl ve středověku jediným věřícím. Čím se přesně od ostatních lišil? Linda Benderová vysvětluje:

 

Běžně se předpokládá, že František byl s ostatními tvory zadobře proto, že byl svatým mužem. Na tomto místě bych nicméně ráda naznačila, že to mohlo být přesně naopak - tj. že Františkův přístup k lidské spiritualitě ovlivnilo to, co se naučil od zvířat. Na Františka zapůsobily zejména ty aspekty Ježíšova učení, jež lidé buď zapomněli nebo jimž neporozuměli, a to proto, že František sám již s ptactvem nebeským a polní trávou navázal důvěrný vztah. Jeho úcta ke všemu živému byla nesmírně hluboká, a tak mu ostatní tvorové stáli zato, aby je napodobil.

 

Jak to však František dokázal? Toto tajemství odhalil slovenský badatel a sofiolog Emil Páleš, autor nejzáslužnějšího vědeckého díla současnosti vůbec. Emil Páleš rozpoznal a přesně vymezil fascinující periodicitu „duchů doby“, která se s železnou pravidelností opakuje v celých dějinách Země i lidské civilizace (je poměrně složitá a zde můžeme jen odkázat na jeho dílo), a dokázal ji přesvědčivě prokázat na základě dat z mnohaletého výzkumu. Je zcela zřejmé, že tvůrčí osobnosti lidské společnosti prakticky univerzálně čerpají inspiraci vždy z příslušného ducha doby (nic samozřejmě není absolutní, takže tu a tam existují výjimky, jež mají jinou příčinu). Venušské období je charakteristické zdůrazněním lásky, souladu a pravé zbožnosti (tak například obraz Krista a Buddhy se v náboženských textech výrazně mění, aspekt nesmlouvavých mravokárců je do značné míry nahrazen aspektem učitelů soucitu). Velké venušské období se datuje do let 108 až 463 po Kristu. Emil Páleš toto období považuje za největší náboženskou revoluci v lidských dějinách, která se nevyhnula ani Asii a Americe. Všeobecně se upouštělo od chladného rozumového kalkulu filosofie a pozornost se soustředila na srdce, tj. obecně na soucit, mystiku a náboženství (zrodil se např. hinduismus, mahájánový buddhismus, náboženský taoismus, řecký mystický novoplatonismus). Je to období snad nejhlubší zbožnosti v lidských dějinách, jakési „zvroucnění“, „produševnění“ duchovního života. Vznikaly četné křesťanské texty, z nichž je patrný soucit se zvířaty, ale i texty uznávající roli žen, zejména panny Marie. Jedno z důležitých malých venušských období pak spadá podle Pálešova datování do let 1197 až 1269. Jeho „produktem“ jsou oba autorkou nejvíce citovaní géniové: Džaláleddín Balchí Rúmí (1207-1273) a svatý František z Assisi (1182-1226), což rozhodně není ani zdaleka všechno a není to ani náhoda (křesťané se mohou např. přesvědčit, že se v tomto období zakládaly nejen řeholní řády františkánů a klarisek, ale i karmelitánů, dominikánů a augustiniánů).(4)

Charakter spirituality ve vztahu ke zvířatům je tudíž rozhodující. Linda Benderová naznačuje totéž, co Jean Prieur: od jisté doby (všimněte si, že středověk začíná jakoby shodou okolností po skončení velkého venušského období) se vztah lidí ke zvířatům radikálně mění. Tento trend zachází dokonce tak daleko, že překračuje jednotlivá období duchů doby, jež tak podrobně popsal Emil Páleš - jako by s příchodem středověku navíc nastal jakýsi enantiodromický (Jungův termín) obrat v charakteru spirituality. Soucitné a obdivné zmínky o zvířatech tu a tam (mnohdy jen jakoby shodou okolností) mizí i z nejdůležitějších textů (viz například výše zmíněné verše z knihy Přísloví), zatímco jiné náboženské texty, jež byly oblíbené a téměř rovnocenné kanonickým, postupně upadaly v zapomnění (mezi nimi i texty soustřeďující se na roli panny Marie apod.). Francouzský badatel Jean Prieur shromáždil úctyhodné množství úryvků ze starých textů, v nichž je vyjádřen nárok zvířat na duši a slušné zacházení. Za všechny jmenujme apokryfní Henochovu knihu tajemství, známou též jako Druhá kniha Henochova, Henoch 2 nebo také Staroslověnský Henoch či Slovanský Henoch (předpokládaný řecký originál dnes není k dispozici, jen překlad do staroslověnštiny, nalezený v Srbsku a Rusku, je však zjevné, že původní text vznikal nejpozději během 2. století):

 

Až do Posledního soudu nezahyne žádná duše, kterou Hospodin stvořil. A duše zvířat budou žalovat na člověka, jestliže je špatně krmil…

Hospodin nebude soudit duše zvířat ve vztahu k lidem, ale duše lidí bude soudit podle jejich postoje vůči zvířatům tohoto světa. Kdo znesvěcuje duši zvířat, znesvěcuje i svou vlastní. Kdo zabije zvíře, aniž by bylo zraněno, zabíjí svou vlastní duši a poskvrňuje své vlastní tělo. Kdo způsobil jakémukoliv zvířeti zlo či bezpráví, dopustil se ohavnosti a poskvrnil svou vlastní duši...

 

A připomeňme si, že zvířata nevnímal jinak ani tak významný křesťanský myslitel a mučedník, jakým byl svatý Irenaeus (svatý Irenej z Lyonu). Tento v podstatě nejvýznamnější teolog 2. poloviny 2. století píše v díle Proti bludům (česky také Patero kněh proti kacířstvím - Adversus haereses):

 

Během tisíce let bude obnovena harmonie pozemského Ráje, znovuzrození spraved­liví budou žít tělem i duší ve světě obnoveném do prvotní podoby, z něhož zlí budou vyloučeni, ale budou v něm přebývat zvířata. Příroda bude všechny tyto bytosti obdarovávat svým bohatstvím; a všechna zvířata budou spásat potravu, kterou poskytuje země, a budou žít v míru bok po boku...

 

Bylo by to jen logické, protože zvířata se koneckonců prvotního hříchu nedopustila a z Ráje vyhnána nebyla. Bohužel, církevní koncily a autority rozhodly nejen o tom, které knihy (ne)budou kanonizovány, ale i tom, že zvíře nemá duši. Katolická církev přiznala nesmrtelnost duše jen člověku (ovšem také jen omezeně - jednorázově do okamžiku Posledního soudu, neboť zároveň rozhodla, že reinkarnace neexistuje). Mohlo by se zdát, že upírání nesmrtelné duše zvířeti zní poněkud nekřesťansky (až někteří reformátoři se proti tomu ohradili - viz Martin Luther), ale tak se věci mají. Navíc, současná věda se této doktríny dychtivě chopila - člověk je víc, je vrchol evoluce. Linda Benderová nevtíravě podotýká:

 

Rysy a vlastnosti, mezi něž patří velký a složitý mozek, užívání nástrojů, složitá řeč a schopnost předávání znalostí prostřednictvím kultury, se považují za znaky druhové nadřazenosti, protože jsou to charakteristiky lidské. Nepřekvapí tedy, že ze soutěže, v níž si lidé sami stanovili pravidla, vyšli vítězně lidé. Čím víc se dozvídáme o ostatních tvorech, tím víc zjišťujeme, že příroda se lidskými pravidly neřídí.

 

 

Velký řetězec bytí

 

 

Kde se lidská nadřazenost vzala? Náboženská hierarchie kameny-rostliny-živočichové-člověk-andělé-Bůh se příliš neliší od vědeckého vnímání hierarchie (v níž chybí jen andělé a Bůh), zatímco například s pojetím integrálního hnutí se plně shoduje. Velký guru integrálního hnutí, americký myslitel Ken Wilber (jenž hierarchii či přesněji „holarchii“ do svého učení plně zakomponoval), poukazuje na zajímavou skutečnost: v učených kruzích se už asi sto let před Darwinem všeobecně přijímala představa Velkého řetězce bytí. Tento Velký řetězec bytí (Scala Naturae) neobsahoval žádné mezery - platil princip, podle něhož „hojnost Ducha naplňuje všechny prázdné prostory“ - takže výzkumná agenda té doby měla za úkol nalézt v řetězci „chybějící mezičlánky“. Ken Wilber vysvětluje: „Tam je počátek rozsáhlého pátrání po ‘chybějících mezičláncích’ mezi nejrůznějšími druhy. Tato představa byla tak všeobecná a samozřejmě přijímaná, že neblaze proslulý americký podporovatel cirkusů Phineas Taylor Barnum mohl šířit reklamu, v níž tvrdil, že jeho muzeum vystavuje ‘Ornithorhincha čili spojovací mezičlánek mezi tuleněm a kačerem, dva odlišné druhy létajících ryb, jež nepochybně spojují ptáky a ryby, leguána bahenního(5), spojovací mezičlánek mezi plazy a rybami - spolu s dalšími živočichy, co tvoří spojovací mezičlánky ve Velkém řetězci živoucí Přírody.’ A to bylo dvě desetiletí před publikováním Darwinova díla ‘O původu druhů’!“

Ken Wilber má pravdu. Velký řetězec bytí je však i dnes obsažen prakticky ve všem, setkáváme se s ním ve všech myšlenkových systémech, dokonce včetně duchovních směrů, jež výsadní postavení člověka podporují. Postavení zvířat je na hierarchickém žebříčku vždy nižší než lidské, lidské se blíží andělům.

Nutno dodat, že se myšlenka Velkého řetězce bytí do značné míry týkala pojmu rekapitulace a jejími velkými propagátory se stali němečtí přírodní filosofové Lorenz Oken (1779-1851) a Johann Friedrich Meckel (1781-1833). Nechápali rekapitulaci v tom smyslu, v jakém ji chápeme dnes. Podle transcendentálního morfologa Lorenze Okena byl každý organismus vtělením platónské ideje některého lidského orgánu (vzpomeňte na Richarda Owena). Tito předdarwinovští rekapitulacionisté v podstatě neuvažovali o ontogenezi jako o rekapitulaci historického procesu (ve smyslu, že embryologický vývoj rekapituluje - zhruba opakuje - prošlou fylogenezi, tj. že ontogeneze rekapituluje fylogenezi), ale chápali vývoj embrya spíše jako průchod řetězcem změn rekapitulujících Velký řetězec bytí (který byl transcendentální, idealistický a měl zřetelný náboženský podtext). Jejich názory převzali francouzští transcendentální morfologové, hlavně Étienne Geoffroy St. Hilaire (1772-1844), a razili teorii tvorby druhů zbržděním ontogenetického vývoje. Na tyto práce navázal Karl Ernst von Baer (1792-1876), který dokazoval, že embryo neprochází stadii dospělých forem předchůdců (ancestorů), ale stadii jejich embryí. Von Baer kritizoval transcendentální přístup už šest let před Haeckelovým narozením. Všechny tyto myšlenky darwinisticky upravil Ernst Haeckel (1834-1919) a formuloval (kdysi slavný) biogenetický zákon, podle něhož individuální embryonální vývoj ve zkratce rekapituluje prošlý evoluční vývoj druhu a je s ním kauzálně spjat. Zároveň Haeckel zcela vyloučil možnost „idealistických spekulací“. Historicismus zvítězil, ale s rozvojem experimentální embryologie prodělala myšlenka biogenetického zákona koncem 19. století výraznou krizi. Mnoho biologů později popíralo rekapitulaci vůbec, s tvrzením, že zárodek se v každé fázi individuálního vývoje pouze adaptuje na prostředí, v němž se vyvíjí. Dnes se o biogenetickém zákonu diskutuje jako o zákonu s obrovským množstvím výjimek. Velké popularitě se třeba těší Haeckelův pojem heterochronie, sloužící pro popis znaků, jež se u descendenta objevují během ontogeneze dříve nebo později (než u předka), a další pojmy z rekapitulacionismu, např. pedomorfóza, což je zajímavý jev, kdy se dospělý potomek morfologicky podobá nedospělému předku.

Kdysi se dokonce hovořilo o prorockých stadiích. Opičí mládě s velkou hlavou a hladkou neosrstěnou tváří lze totiž považovat za prorocké stadium dospělých lidských potomků. Bilaterálně souměrnou larvu paprsčitě souměrných bezobratlých mořských živočichů lze zase považovat za prorocké stadium dospělých strunatců atd. V jistém smyslu lze vlastně říci, že celý „vývoj“ směřuje opačným směrem - od tvorů, kteří mají tak nedokonalý metabolismus a zuby, že jsou schopni živit se jen masem, přes pokročilejší býložravce, jejichž zažívací orgány a chrup jsou mnohem sofistikovanější, po mikroskopické autotrofní organismy, jež jsou tak dokonalé, že přežijí i bez organické stravy - a až po kameny, jež stravu nepotřebují vůbec.

I sám Ken Wilber by musel přiznat, že v řetězci probíhá tok oběma směry. Vyždyť sám říká (v duchu věčné filosofie): „Duch nepřetržitě vytéká či se vyprazdňuje do světa, a tak je svět se všemi svými obyvateli dokonalým projevem Ducha. Svět zase neustále proudí zpět, vrací se k Duchu, a tak je celý svět sám duchovní do morku kosti - je to viditelný, smysly vnímatelný Bůh.“(6) Zatímco v lidech by se měl uskutečňovat návrat Boha k sobě samotnému, z logiky hierarchie vyplývá i to, že zvířata jsou Bohu blíže než člověk. Jednoduše proto, že jsou blíže Stvoření (hvězdný prach a planetární kameny jsou nejblíže Stvoření a Bohu) - a člověk je vlastně pouhým trosečníkem nejzazší periferie Stvoření - je Bohu nejvzdálenější.

V této souvislosti si vzpomeňme na Erwina Schrödingera, o němž se Linda Benderová také zmiňuje. Velmi se diskutovalo o jeho stacionární rovnici, která popisuje řadu jevů, aniž by v sobě zahrnovala čas (říká se, že je to rovnice „bezčasová nebone-časová“). V tomto smyslu můžeme stacionární Schrödingerovu rovnici považovat za ekvivalent Velkého řetězce bytí v jeho původní, duchovní podobě. Ve smyslu vzestupného a sestupného pohybu, zpětného toku a výronu (Plótinovy emanace), lze hovořit jak o teistickém Velkém řetězci bytí, tak o teistickém evolucionismu - v obou případech se Bůh jeví jako transcendentální a zároveň přítomný ve všem - Bůh je obsažen ve všech věcech, jak říkají jezuité.

V Tomášově evangeliu (NHC II/2, překlad z kopštiny Petr Pokorný) najdeme Logion 77, v němž Ježíš krásně říká: „Já jsem to světlo, které je nade všemi. Já jsem veškerenstvo. Veškerenstvo ze mne vyšlo, veškerenstvo přišlo ke mně. Rozštípněte dřevo, já jsem tam, zvedněte kámen a najdete mne tam.“ Novozákonní Pavlova slova jsou rovněž zřejmá: „On stvořil z jednoho člověka všechno lidstvo, aby přebývalo na povrchu země, určil pevná roční údobí i hranice lidských sídel. Bůh to učinil proto, aby jej lidé hledali, zda by se ho snad nějakým způsobem mohli dopátrat a tak jej nalézt, a přece není od nikoho z nás daleko. ‘Neboť v něm žijeme, pohybujeme se, jsme,’ jak to říkají i někteří z vašich básníků: ‘Vždyť jsme jeho děti.’“ (Skutky 17: 26-28) A Tomáš Akvinský ve své Sumě teologie vysvětluje a upřesňuje: „Mimo to, co jest v něčem, jest jím obsáhnuto. Ale Bůh není obsáhnut věcmi, nýbrž spíše věci obsahuje. Tedy Bůh není ve všech věcech, nýbrž spíše věci jsou v něm. Proto Augustin praví..., že v něm spíše jest všechno než on někde.

Proslulý francouzský jezuitský teolog, paleontolog a přírodní filosof Pierre Teilhard de Chardin (1881-1955) zdůrazňuje, že bod Omega přichází sice jako (transcendentální) vrchol „evoluce“, ale současně je (imanentně) přítomen na každé její úrovni. De Chardin je známý i u nás: důležité jsou zejména jeho knihy Vesmír a lidstvo (Vyšehrad, Praha 1990) a Místo člověka v přírodě (Svoboda, Praha 1967 a 1993). (Nečekejte však, že de Chardin uznává existenci nesmrtelné duše zvířat.) S teismem oprávněně souvisí i Wilberovo chápání evoluce jako duchovního procesu - Ken Wilber sice evoluci uznává, ale nepovažuje ji za proces ryze materiální a veskrze náhodný (současná vědecká definice evoluce na obou těchto posledně jmenovaných aspektech trvá).

 

 

Pocit nadřazenosti nad zvířaty - projev ztráty duchovnosti

 

 

Moderní věda tedy Velký řetězec bytí beze zbytku přejala, jen mu odebrala duchovní rozměr a nahradila ho rozměrem historickým.

Teď nejspíš někdo namítne, že se darwinismus postavil za rovnoprávnost mezi zvířaty a lidmi. Heslo: „chováme se jako zvířata“ je nicméně extrémem, navíc popírá existenci čehokoli duchovního jak u zvířat, tak u lidí. Společenské chování je podle základní sociobiologické teze určeno biologicky, geneticky, původ společenského chování je dán biologickou evolucí. V rámci mainstreamové biologie se tato disciplína jeví jako redukcionistická odnož neodarwinismu, myšlenkově spřízněná se současnou behaviorální etologií, která se na základě striktních tezí teorie přírodního výběru snaží uhodnout, které znaky se v dané „sociální skupině“ (živočišné či lidské) zachovají či vymizí. Rozhodně popírá existenci jakékoli formy altruismu, neboť i altruismus se v sociobiologii považuje za skrytý egoismus (!). V nejzazší formě pak ignoruje vliv prostředí i společnosti a hledá geny prakticky pro cokoli (dokonce gen pro chudobu apod.). Jinými slovy: nejde o mainstream. Navíc, jde o zrovnoprávnění zvířat a lidí nanejvýš nelichotivé pro obě strany.

Slova Lindy Benderové vystihují současnou realitu přesněji:

 

Přírodní vědy tradičně vycházejí z předpokladu, který má své kořeny ve středověké teologii. Tento předpoklad operuje s představou přírody jako hierarchie v podobě evolučního žebříčku dosažených úspěchů s jednobuněčnými organismy na spodní příčce a lidmi na vrcholku. Zdá se, že i vědci, kteří o sobě prohlašují, že jsou ateisté, přijímají jako jakýsi článek víry tvrzení, že lidstvo jako vrchol Stvoření vládne všem ostatním tvorům. Tento předpoklad může být ničím neopodstatněným předsudkem jak na úrovni vědecké, tak spirituální.

 

„Hierarchie v podobě evolučního žebříčku dosažených úspěchů“ je přesný popis myšlení, jež se ve středověku etablovalo. Přítrž mu neudělala ani renesance, ani moderní doba. Můžeme jen dodat, že ruku v ruce s představou hierarchie šel proces specifického typu odduchovnění, který bychom mohli nazvat exoterizace. K pochopení exoterismu a esoterismu přispěl francouzský okultista, myslitel, egyptolog a specialista na posvátnou geometrii Schwaller de Lubitz (1887-1961), jenž se nadchl pro kvantovou teorii a teorii relativity a stejně jako mnoho dalších věřil, že nová fyzika otevře cestu k pochopení vesmíru, jež bude lépe odpovídat starověkým představám než mechanistický pohled 19. století na svět jako na hodinový stroj. Byl to on, kdo brilantně vystihl rozdíl mezi exoterismem (charakteristickým historicismem, vědeckým přístupem, statickou objektivní inteligencí ukotvenou v čase a prostoru, schopnou vnímat Stvoření jen jako cosi, co se „odehrálo na počátku“) a esoterismem (charakteristickým symbolismem, intuicí, dynamickou inteligencí, vrozeným poznáním, neukotveností v čase a prostoru - proto chápe Stvoření jako „tvoření“, neustálé, trvalé, konstantní).(7)

Proto v „kontinuitní tvoření“ - ne ve Stvoření „na počátku“ věřil právě Darwinův sok Richard Owen, ztotožňující archetyp s platónskou ideou. Richard Owen byl konzistentní: jeho pojetí duchovnosti bylo ryzí, nikoliv takové, jaké se nosilo mezi „moderními věřícími“ jeho doby. Možná někoho překvapí, že za „moderního věřícího“ Owenovy doby můžeme s klidným svědomím považovat i samotného Charlese Darwina (a ne zrovna proto, že tento vědec v mládí obdivoval přírodní teologii). 

Darwinova kniha O vzniku druhů končí slovy: „Jest vznešenost v tomto názoru na život s jeho několika mohutnostmi, jež byly původně vdechnuty Stvořitelem v málo tvarů aneb jen v jeden; a že, co tato oběžnice pokračovala kroužíc dle pevných zákonů všeobecné tíže, z tak prostého počátku vyvinulo a vyvíjí se nekonečně těch nejkrásnějších a nejpodivuhodnějších tvarů.” Tato věta je stejná ve všech vydáních O vzniku druhů, s výjimkou prvního (1859). Tam je text o slovo „Stvořitel” chudší. Do všech dalších vydání Darwin toto slůvko vložil, dokonce v kladném smyslu (zatímco ve zbytku prvního vydání ho použil sedmkrát, pokaždé ve smyslu negativním). Použil zde i výraz „vyvinulo a vyvíjí se” (v angličtině sloveso to evolve – vyvíjet se, odtud evolution) - v ostatních částech knihy místo toho používal výhradně slovní spojení descent with modification. To je jistě zvláštní, protože v jeho době se ve slově evolution skrýval význam progress. Dokonce i slovo grandeur - „mohutnost” („transcendentální velikost”), dnes u nás téměř zapomenuté, se rovněž blíží čemusi duchovnímu.

Ve viktoriánské Anglii vítězila exoterická představa, že Bůh stanovil zákonitosti a už do světa nezasahuje (od ní je k materialismu opravdu jen krůček). Darwinova teorie přírodního výběru zapadala do tehdejší křesťanské atmosféry. Když si vzpomeneme na Ježíšův výrok „Neboť mnozí jsou pozváni, ale málokdo bude vybrán.“ (Matouš 22: 14), nelze si na teorii přírodního výběru nevzpomenout. Slovo „pozvaný” je totožné se slovem „povolaný”, „vyvolený”, potažmo „spravedlivý”. Vyjadřuje souvislost mezi předurčením a etikou. Když k tomu přičteme viktoriánského ducha doby rozvíjejícího se kapitalismu (o němž si ještě povíme), výsledkem je teze, že „vyvolení” jsou „zdatní”, tj.zvýhodnění” - a naopak. V tehdejší Anglii se v podstatě jiná teorie evoluce udržet nemohla.

Vraťme se však ke středověku. Paradoxem je, že zmiňovaný středověký proces odduchovnění koexistoval s extrémní touhou po vyšší duchovnosti (důvodem neúspěchu mohlo být to, že duch doby už nebyl venušský) - a zároveň s nepochopením podstaty duchovnosti. Středověké křesťanské doktríny (jichž se novověk nijak nepokoušel zbavit) se záměrně odklonily od zvířat, tělesnosti a veškeré přírody. Jednu z reakcí na tento tragický deficit duchovnosti (v důsledku odklonu od přírody) později reprezentoval rozvoj filosofické alchymie. Tuto skutečnost si (jako průkopník) velmi dobře uvědomoval Carl Gustav Jung. Aniela Jaffé píše: „Filozofickou alchymii středověku je nutno duchovně-historicky chápat jako kompenzační pohyb ke křesťanství vycházející z nevědomí, neboť předmět alchymistických meditací a technik - říše přírody a hmoty - nenalezl v křesťanství místo a adekvátní ocenění, nýbrž byl považován za něco, co se má překonat.“(8)  

A Marie-Louise von Franz, další neméně znamenitá Jungova žačka, k tomu dodává: „Jelikož se Kristus ‘stal tělem’, je možná (alchymistická) analogie s kamenem (mudrců). Ten však je inkarnován v každém člověku a může být každým vyroben, tzn. vnitřně uvědoměn. Tak vlastně alchymistický ‘kámen’ neznamená Krista, nýbrž je symbolem kompenzujícím Kristovu podobu. Jung píše: ‘... Tyto vlastnosti poukazují na tehdy pociťovaný nedostatek obrazu Krista: pro lidské potřeby příliš řídký vzduch, příliš velký odstup a místo v lidském srdci, jež bylo ponecháno prázdné. Chyběl ‘vnitřní’ Kristus, patřící každému člověku. Jeho duchovnost byla nadmíru vysoká a přirozenost člověka příliš nízká…’.“(9)

Příčinou středověkého deficitu duchovnosti byl tedy nejspíš konec venušského období a mechanismem odduchovnění se stala rozumová hierarchizace vedoucí k dalšímu odduchovnění - k exoterizaci - Bůh se navzdory středověké zbožnosti (a navzdory tomu, že středověcí lidé nepřestali věřit v duchovní podstatu světa) člověku nesmírně vzdálil - a tento proces trvá dodnes. Ten, kdo na hierarchickém žebříčku stojí výš, se dnes cítí být něčím lepším bez ohledu na to, zda jde o jednotlivce, o skupiny či o národy a státy. Lidé jsou často přesvědčeni, že jsou víc než zvířata i proto, že člověk může zvířata beztrestně zabíjet. Hierarchizace všeho je nejen zdrojem veškerého neštěstí, ale je to zároveň metafyzický omyl. Nesmyslnou vertikální hierarchii dnes jakoby kompenzuje (neméně mylná) plochost vědeckého pohledu na svět. Smutným výdobytkem staletí rozvoje vzdělanosti se stalo klišé: „vyvolení” jsou „zdatní”, tj. „zvýhodnění”. V podstatě lze tedy říci, že hlavním problémem současnosti (ač proklamovaným), ve skutečnosti není střet náboženství a sekularismu.

V knize „Proč Bůh?“(10) se významný americký kazatel Timothy Keller zamýšlí nad tím, zda ve světě vítězí skepticismus (sekulární vědecký světonázor) nebo náboženství. Dochází k zajímavému závěru:

 

Skepticismus sílí a získává vliv, sílí obavy a nevole vůči tradičnímu náboženství. Zároveň však roste i pevné ortodoxní přesvědčení o pravdivosti tradiční víry.

Ve Spojených státech i Evropě se neustále zvětšuje populace, která není registrovaná u žádné církve. Počet Američanů, kteří při průzkumu religiózních preferencí odpověděli „žádné“, rychle stoupá a během posledních deseti let se zdvojnásobil či dokonce ztrojnásobil. Je tomu již sto let, co většina amerických univerzit přešla od formálně křesťanského zřízení k orientaci otevřeně světské. V důsledku toho univerzity, jež si uchovaly tradiční náboženskou víru, mají jen nepatrnou oporu v institucích ovlivňujících kulturní sféru. Zatímco však přibývá lidí, kteří se ztotožňují s odmítavým postojem vůči náboženskému vyznání, získávají ve Spojených státech oblibu i určité církve s údajně staromódní vírou v neomylnost Bible a zázraky; tyto církve zaznamenávají explozivní rozkvět v Africe, Latinské Americe a Asii. Určitý nárůst členů lze vysledovat i v církvích většiny evropských států. A v některých akademických kruzích se náboženská víra vzmáhá i přes sekularismus většiny prestižních i regionálních univerzit. Odhaduje se, že 10 až 25% všech učitelů a profesorů filosofie v zemi jsou ortodoxní křesťané, zatímco před 30 lety to bylo méně než 1%...

Stručně řečeno, svět se ve vztahu k náboženství polarizuje. Stává se religióznější a světštější zároveň. Kdysi panovalo přesvědčení, že sekulární evropské země nesou zbytku světa poselství. Říkalo se, že náboženství postupně ztratí svoji pevnou, supernaturalistickou formu, nebo zanikne úplně. Teorie, podle níž technický pokrok přinese nevyhnutelné zesvětštění, sekularizaci, se však dnes buď zcela zavrhuje, nebo se radikálně přehodnocuje. Dokonce ani Evropu nemusí čekat světská budoucnost, neboť i tam křesťanství zaznamenává mírný vzestup a zájem o islám roste exponenciálně.

 

Když se zamyslíme, co je vlastně dnes opravdu sekulární, odpověď je jednoznačná: vědecké elity, současní „majitelé pravdy“ a světské moci. Vítězem je ten, kdo je „majitelem pravdy“. Pozoruhodný trend v tomto směru lze zaznamenat i v samotné katolické církvi, která chtěla ke konci tisíciletí prokázat pružnost a schopnost respektovat „myšlenkový pokrok“, a tak uznala (!) evoluční teorii - a až později zdůraznila, že lidské duše se (tato úlitba mocným tohoto světa) rozhodně netýká.

Vzhledem k tomu, že ortodoxní náboženství, o nichž hovoří Timothy Keller, dnes velmi často zdůrazňují Boží Stvoření světa „na počátku“, nelze současný trend popsat jinak, než jako všeobecnou exoterizaci. Jinými slovy, ve všech myšlenkových systémech se dnes Bůh člověku vzdaluje.

 

 

Věda respektuje ducha společenského systému

 

 

Vědecké elity vidí svět jako zoufale fádní, monotónní rovinu (Ken Wilber ji výstižně nazval flatland), jako obrovskou hrací desku kulečníkového stolu, na níž se pohybují, vzájemně se kombinují a střetávají jednotlivé koule, přičemž dochází ke karambolům. Toť vše, zbytek jsou drobnosti, detaily. Z takto obludně plochého pohledu na svět je odvozeno všechno - od teorie volného obchodu, přes globální deskovou tektoniku, až po darwinovskou teorii přírodního výběru.

Duchovnost svatého Františka, která dnes zoufale chybí a kterou jsou obdařeni jen lidé typu Lindy Benderové, se vůbec nevztahuje ke střetu mezi ideologiemi či ke střetu mezi věřícími a nevěřícími. Srdce může (ne)mít prakticky kdokoli (špičkoví vědci jsou o ně obvykle ochuzeni). Kuriózním příkladem monotónní roviny je teorie globální deskové tektoniky v geologii. Tato teorie je od druhé poloviny 40. let obecně přijímána (spolu s neodarwinismem), zatímco teorie rozpínání Země byla striktně zavržena, odsouzena mainstreamovými geology do sféry pavědy, a to navzdory celé řadě technických těžkostí, jimiž stávající představy trpí - rozpínání oceánského dna (mechanicky zjevně neuskutečnitelné odtlačování dna směrem od středooceánských hřbetů do stran) a subdukce (technicky neproveditelné podsouvání lehčí oceánské kůry pod kůru pevninskou). Teorie rozpínání Země (případně teorie růstu Země) se přitom může opřít o nepřeberné množství funkčních důkazů, a přesto byla a je odmítána - především s poukazem na to, že není znám mechanismus onoho rozpínání (růstu) Země. Když to vyjádříme básnicky, nejde o střet nenáviděné „metafyziky“ s uctívanou „seriózní vědou“, ale spíše o „boj o zachování monotónní roviny“. Vlastně i astrologie dostala nálepku pavědy jen proto, že „není znám mechanismus“, jak by hvězdy a planety mohly ovlivňovat lidskou povahu (a na stejném principu je odsouzena do role pavědy celá řada oborů zabývajících se „paranormálními“ jevy).(11) Pro současný plochý světonázor je jakoby nepřijatelná i samotná představa trojrozměrnosti Země!

Mechanistický pohled na svět jako na hodinový stroj nelze ztotožňovat jen s materialismem, ale též s anglickým deismem, který ovládl myšlení v období rodícího se kapitalismu a který učinil první ústupek moderní době v tom, že (exotericky) připustil, že Bůh ve věcech není přítomen. Anglický (exoterní) deismus rázně odsunul Boha do transcendence a na počátek (Bůh už v přírodě není, a tak je možné přírodu beztrestně plenit). Příroda se v Anglii 19. století stala hodinovým strojem stvořeným Hodinářem (Stvořitelem) dlícím kdesi na nebeských výšinách a do stvořeného světa již nezasahujícím. Tento pohled poskytl živnou půdu pro vznik darwinismu i ateismu (od Hodináře je ke „slepému“ hodináři a světu kouzla zbavenému jen krůček).

V současné době jsme svědky vrcholícího trendu sekularizace všech významnějších světových univerzit. Vědecký světonázor, podepřený mimořádnými úspěchy výzkumu během posledních sedmdesáti let, je pro vědeckou elitu nezpochybnitelným vývěsním štítem velikosti. Postihuje i obory tak vzdálené, jako je ekonomie, historie, biologie či geologie (omlouvám se těm, které tolik nepostihl). Projevuje se v nich jednotná ideologie, přísně určující, co je věda a co není věda (nebo co je „pavěda“), jak je třeba chápat realitu, jaké výsledky výzkumu jsou (ne)přijatelné, ba dokonce které fenomény je třeba (ne)studovat.

Na monotónní rovině je zatraceně živo. Probíhá tam nesmiřitelný boj všech proti všem o přežití nejzdatnějších. Jistě jste si s povděkem všimli, že přírodopisné dokumentární filmy jsou dnes téměř bez výjimky krásné, nákladné, disponují vynikající kamerou, a když si uvědomíte, jak ten který záběr filmový štáb natočil, chválíte tvůrce s hlubokou úctou. Jeden aspekt těchto obdivuhodných filmů je ovšem velmi častý a zarážející - víceméně (ne)nápadný rozpor mezi tím, na co se divák dívá, a doprovodným komentářem. Bez ohledu na zachycenou činnost se tělo zvířete (případně jeho geny) mění z pohledu komentátora v nadnárodní korporaci, řízenou exekutivcem (intuitivním mozkem), který nikdy nespí, vytrvale počítá každou kalorii, a když se potká s jiným jedincem, ať už stejného či cizího druhu, kalkuluje o to víc, neboť druhý tvor je soupeř (jeho tělo reprezentuje konkurenční korporaci). Divák si možná řekne, že se to sice nezdá, ale něco na tom asi bude. Vždyť všechno je boj o život - musíme se na to dívat vědecky a stát nohama na zemi, že? Usoudí, že nezdůrazňovat boj o přežití a roli predace by znamenalo podlehnout falešné romantice a zřeknout se vědy a vědeckého světonázoru.

Veškerá současná věda se nicméně plně podřizuje duchu kapitalistického společenského zřízení. (Emanuel Rádl kdysi výstižně přirovnal teorii přírodního výběru k přírodní ekonomii, protože ničím jiným ani není.) Na britských ostrovech tento duch nepůsobil až od Darwinových časů, ale zapouštěl pevné kořeny již v 18. století. Roku 1789 vyšlo v Anglii velmi dobře přijaté filosofické dílo, jež počátkem 19. století představovalo obecný způsob myšlení. Napsal ho Jeremy Bentham (1748-1832), anglický filosof, reformátor a představitel utilitarianismu. Základní teze zněly: jednání člověka se zakládá na principu příjemné-nepříjemné; podstata mravnosti se neskrývá kdesi v duši jednotlivce, ale vyplývá ze vzájemného soužití a střetávání zájmů více jednotlivců; co je prospěšné, je mravné.

Kapitalismus se samozřejmě nemohl obejít bez ekonomů. Britští ekonomové Adam Smith (1723-1790) a David Ricardo (1772-1823) jsou dodnes považováni za klasiky (ba nezpochybnitelné génie) v oboru ekonomie, zejména zásluhou Smithova díla Bohatství národů (An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, 1776) a Ricardova díla Zásady politické ekonomie a zdanění (On the Principles of Political Economy and Taxation, 1817). Skutečnost, že teze o „neviditelné ruce trhu“ (Smith) a „volném obchodu“ (Ricardo) už na současnost není možné (poctivě) aplikovat, mainstreamoví ekonomové nevnímají. Pokud to řekneme střízlivě, výsledkem je spoluúčast vědců na současné světové hospodářské a finanční krizi, na likvidaci střední třídy, na zrychlující se devastaci planety, na koncentraci bohatství do rukou hrstky nejbohatších (zejména závratně bohatých exekutivců amerických nadnárodních korporací a akcionářů) i na snaze o ovládnutí suverénních národních států (mimo jiné metodou centralizace moci a ovládnutí nejvyšších volených zástupců a médií). Západní vědecké elity se stávají mravně spoluzodpovědnými nejen za zkázu životního prostředí a chudobu ve světě, ale i za hrozbu atomového holokaustu.

Představa boje o život, konkurence, kompetice, soutěžení a soupeření prostupuje vším. Nemravnost tohoto přístupu ke světu je sice zřejmá, ale považuje se za „přírodní zákon“. O tom, že se v přírodě nic takového nekoná, se příliš nemluví. Tento fakt nicméně jednoznačně prokázali samotní darwinisté. I takový velikán makroevoluční teorie, jakým byl americký paleontolog Stephen Jay Gould, si jasně uvědomoval, že teorie přírodního výběru v podstatě kopíruje ekonomické teze viktoriánské Anglie, podle nichž vítězí zdatnější. Zároveň viděl, že matematické modely konkurenci v přírodě nedokazují. Není patrné, že by některý druh „vymřel v důsledku toho, že prohrál v konkurenci“. Vymírání druhů nemá k darwinovské tezi o přežívání zdatných vztah, neboť tvorové, kteří přežívají (survivors), nemají žádnou výhodu („zdatnost“) nad těmi, kteří padli za oběť (victims) údajné konkurenci s druhy evolučně „zvýhodněnými“. Darwinovská teorie postupného nahrazování vyžaduje, aby ve fosilním záznamu bylo patrné postupné vymírání starého taxonu a synchronní nabývání četnosti taxonu nového. Takové diferenční přežívání lze graficky znázornit jako dvojitý klín (známý double-wedge pattern, pro platnost kompetiční teorie bezpodmínečně nutný). Ve fosilním záznamu však dvojitý klín stěží nalezneme, protože prakticky u všech dříve „jasných“ příkladů vytěsnění méně schopnějšího taxonu úspěšnějším došlo k obratu - paleontologové zjišťují jedno oportunistické nahrazení za druhým (to znamená, že nové taxony obsazují niky, uprázdněné po hromadném vymření taxonů starších). Již v 80. letech psal jeden specialista: „Kompetiční teorie ve skutečnosti žije v jakémsi vysněném světě, kde se může vysvětlit všechno, jenže v reálném světě není platnost takových vysvětlení doložena.“ O nesmyslnosti nadřazovat jednoho tvora druhému, o tom, že se tvorové nedělí na „nižší“ a „vyšší“, se koneckonců zmínil již Charles Darwin, a po něm i další uznávaný velikán klasického darwinismu George C. Williams, který o tom dokonce napsal celou knihu.(12)

Navzdory tomu všemu se biologové uchylují k papouškování nesmyslných pouček i v případech, kdy je opak naprosto zjevný. Uveďme si alespoň jeden příklad - jednu z nejpozoruhodnějších ukázek mutualismu (v podstatě symbiózy) - vztah klubáků a velkých savců.

Začátkem 90. let hezky popisoval Randall Breitwisch chování velkých savců a klubáků v národní rezervaci Masai Mara, rozsáhlém chráněném území na jihozápadě Keni, jež na jihu přechází v národní park Serengeti v Tanzánii. Zjistil, že klubáci žlutozobí jsou častějšími hosty na málo osrstěných savcích, jako je buvol africký, ne však na slonech, dále že se sice oba druhy klubáků vyhýbají hustě osrstěným savcům, jako je antilopa voduška, ale že běžně navštěvují nosorožce, žirafy, nejrůznější antilopy, prasata bradavičnatá a zebry. Breitwisch(13) byl zejména fascinován hypnotickým stavem některých velkých savců při návštěvě klubáků. Píše: „Pozoroval jsem zebří hříbata, impaly a dokonce selátka prasat bradavičnatých, jež při čištění klubáky zjevně ztrácela rovnováhu a opatrně klesala k zemi. Působilo to dojmem, jako by byla očarována ptačím zaklínadlem.“ Klubáci jsou schopni účinně využít takového „uvolněného“ savce jako vydatný zdroj velkých, krví nasáklých klíšťat, zatímco savec s klubákem na hřbetě se stává podle Breitwischových slov „senzorickým superorganismem s výkonným poplašným systémem“ (ptačím zrakem, savčím čichem a ptačím i savčím sluchem). Randall Breitwisch přirovnal hypnotický stav čištěných velkých savců k hypnotickému stavu velkých dravých ryb, čištěných pyskouny. Tuto dokonalou symbiózu mezi „klienty“ a pyskounem rozpůleným (lat. Labroides dimidiatus, angl., bluestreak cleaner wrasse) popisuje i Zdeněk Veselovský: „Velmi krásný doklad mezidruhové komunikace prospěšné oběma jedincům je reakce velkých mořských ryb na malou rybku - čističe (Labroides dimidiatus), který zvláštními tančivými pohyby a oťukáváním láká velkou rybu, aby se nechala čistit. Konečně více než stonásobně větší rybí obr otvírá tlamu, odklápí skřele a čistič mu oštipuje různé parazity, čistí zuby od zbytků potravy. Často velké ryby, když spatří čističe, samy lákají tuto rybku otevřením tlamy a odtažením skřelí. Mezi oběma druhy tedy existuje vzájemná signalizace. Chce-li velká ryba čištění ukončit, několikrát cukavě zavře a otevře tlamu, aby čističi měli možnost odplout.“(14) Navzdory všem těmto pozoruhodným ukázkám harmonie však dnešní přírodovědci Breitwischův postřeh o hypnotickém stavu velkých savců ignorují a zdůrazňují, že klubáci rádi pijí hostitelovu krev - a proto považují klubáky spíše za parazity (!) - zatímco v případě mořských „čistících stanic“ do omrzení zdůrazňují existenci falešného pyskouna (případ mimikry), který velkým rybám vytrhuje kousky masa. Mainstreamoví přírodovědci tím připomínají mainstreamová média. Mají zřejmě pocit, že kdyby nezdůrazňovali konkurenci a predaci programově a povinně, nedostali by plat.

Ti, kteří si uvědomují nesmyslnost „moderního“, žalostně sobeckého a nespravedlivého postoje společnosti ke zvířatům, se někdy uchylovali k zoufalým činům, i když to nejsou oni, kdo si zasluhují odsouzení. Tak například významný britský učenec, reverend Gideon Jasper Richard Ouseley (1834-1906), v roce 1901 publikoval ztracené Evangelium dvanácti apoštolů (The Gospel of the Holy Twelve), ze kterého citoval už Órigenés a svatý Jeroným a jež snad pochází z první poloviny 2. století (často se soudí, že by mohlo být totožné s Evangeliem Ebionitů, z něhož se dochoval jen fragment a jež vyšlo z dílny křesťanů odmítajících Pavlovo učení a odvolávajících se na Petrovu a Jakubovu apoštolskou tradici.). Reverend Ouseley opatřil toto své pozoruhodné dílo věrohodnými teologickými poznámkami s tím, že text přeložil z aramejštiny. Vše zatím nasvědčuje tomu, že ho sepsal sám, s využitím svých bohatých znalostí ostatních náboženských textů a své imaginace. Mimo jiné v něm najdeme pasáže, z nichž vysvítá, že Jan Křtitel a Ježíš byli vegetariány a že Ježíš ochraňoval zvířata, zejména kočky. Tak například (34: 7-10):

 

A když Ježíš přicházel k jisté vesnici, spatřil mladou kočku, která neměla nikoho, kdo by se o ni staral, a která měla hlad a naříkavě si mu stěžovala, a tak ji zvedl, schoval do svého oděvu a kočka spočinula na jeho hrudi.

A když vešel do vesnice, postavil před kočku jídlo a pití, a kočka jedla a pila, a nakonec mu poděkovala. Pak ji svěřil jedné ze svých učednic, jménem Laurencia, a ta o ni pečovala.

A někteří z lidí pravili: Ten člověk se stará o všechny bytosti. Jsou to snad jeho bratři a sestry, že je tak miluje? A Ježíš jim odpověděl: Amen, pravím vám, tato stvoření jsou vašimi druhy ve velkém příbytku Božím, ano, jsou to vaši bratři a sestry, mají stejný dech života na Věčnosti.

A kdokoli pečuje o nejmenšího z nich a dá mu v nouzi najíst a napít, mně tak činí. Ten, kdo jednomu z nich způsobí úmyslně újmu v nouzi, kdo jej nebrání, je-li mu ubližováno, jako by mně ubližoval; protož jak jim budete činit v životě tomto, bude činěno vám v životě příštím.

 

Zjevně ze stejného popudu - z touhy najít v křesťanských textech Boží nařízení jednat soucitně se zvířaty - se i modlitba, kterou tento doslov ukončíme, často připisuje jednomu z nejvýznamnějších církevních otců, svatému Basilu Cesarejskému čili Velikému (330-379). Nenapsal ji, i když byl znám svými výtkami na adresu bohatých a pozitivním vztahem ke zvířatům (žil koneckonců ve velkém venušském období). Silně ovlivnil také východní církev (která rovněž zaujímá ke zvířatům obecně příznivější postoj). Ve skutečnosti níže uvedenou modlitbu napsal baptistický pastor a významný americký křesťanský teolog Walter Rauschenbusch (1861-1918), který přednášel na Rochesterském teologickém semináři (narodil se a zemřel v Rochesteru, ve státě New York) a který proslul jako autor stěžejních děl Christianity and the Social Crisis (vyd. Macmillan, New York 1907) a A Theology for the Social Gospel (vyd. Abingdon Press, New York 1917), v nichž zdůrazňoval, že svět potřebuje jednak náboženství („sociální evangelium“) s mocným vědomím solidarity, a jednak spravedlivý sociální řád „pro Boha a s Bohem“. U nás bylo kdysi jeho učení také známé - Rauschenbuschovy Sociální zásady Ježíšovy vyšly v Praze roku 1921 a podruhé v roce 1926 (z angl. orig. přeložil František Sedláček, vyd. YMCA, křesťanské sdružení mladých mužů).

Modlitbu, kterou bychom si měli vzít k srdci my všichni, publikoval Walter Rauschenbusch ve své knize Modlitby za sociální probuzení (Prayers of the Social Awakening, vyd. Pilgrim Press, Boston a Chicago 1910) a nazval ji „Za tento svět“ (For this World). Obsahuje pasáž:

 

Bože, rozšiř v nás pocit sounáležitosti se všemi živými bytostmi, našimi bratry zvířaty, jimž jsi dal za domov zemi společně s námi.

Zahanbeni vzpomínáme, jak jsme v minulosti s bezohlednou krutostí zneužívali lidskou nadvládu, až se hlas země, jenž měl písní velebit Tebe, proměnil v mučivé sténání.

Kéž si uvědomíme, že žijí ne pro nás samotné, ale také pro sebe a pro Tebe a že milují sladkost života dokonce stejně jako my a že lépe slouží Tobě na svém místě, než my na svém.(15)

 

Poznámky:

 

(1) Lewis, Clive Staples (1995): Návštěvníci z mlčící planety - Kosmická trilogie, sv. 1 (z angl. orig. Out of the Silent Planet přeložila Jana Pošmourná), 156 s., vyd. Návrat domů a Portál, Praha.

(2) Chasles, Raymonde – Chaslesová, Madeleine (1949): De la bête à Dieu: le mystère animal dans la Bible et les initiations antiques, vyd. Éditions Memra, Paris.

(3) Pokud čtenář bude tento citát chtít vyhledat v Bibli, první část najde v Přísloví 6: 6-8, druhou si bude moci ověřit nejspíš v anglickém Brentonově překladu Septuaginty. Velmi hezký citát objevil Jean Prieur i v Přísloví 30: 24-28: „Tito čtyři jsou na zemi nejmenší, a přece znamenití mudrci: mravenci, národ bez síly, a přece si zajišťuje v létě pokrm; damani, národ bez moci, a přece si staví obydlí v skalách; kobylky, které nemají krále, a přece všechny vytáhnou válečně seřazeny; ještěrka, kterou můžeš vzít do ruky, a přece bývá v královských palácích.“ Viz: Prieur, Jean (1994): Duše zvířat: mají zvířata duši, city, inteligenci, prorocké schopnosti? (z franc. orig. L’âme des animaux z roku 1986 přeložily Věra Dvořáková a Lucie Šavlíková), 197 s., vyd. Mladá fronta, Praha.

(4) Pokud by čtenáře  zajímal Pálešův výzkum, je podrobně popsán v jeho běžně dostupných knihách: Páleš, Emil (2007): Sedm archandělů: rytmy inspirace v dějinách kultury a přírody (ze slovenštiny přeložila Kamila Poláková a Hana Čechová), 142 s., vyd. Sophia, Bratislava; Páleš, Emil (2004): Angelologie dějin: synchronicita a periodicita v dějinách, 1  (ze slovenštiny přeložila Kamila Hermanová), 480 s., vyd. Sophia (Základy duchovní vědy, sv. 2), Bratislava; Páleš, Emil (2012): Angelologie dějin: synchronicita a periodicita v dějinách, 2 (ze slovenštiny přeložila Kamila Hermanová), 1032 s., vyd. Sophia (Základy duchovní vědy, sv. 3), Bratislava.

 (5) „Ornithorhinchem“ se tu myslí ptakopysk podivný - Ornithorhynchus anatinus (Shaw, 1799) - dnes dobře prostudovaný příslušník ptakořitných (vejcorodých) savců. „Leguánem bahenním“ se myslí obojživelník surýn úhořovitý (Siren lacertina Linnaeus, 1766). Patří mezi mloky z čeledi surýnovitých, kteří dýchají celý život vnějšími žábrami, jež jim trčí jako dva nápadné vějíře po obou stranách hlavy.

 (6) Wilber, Ken (2010): Stručná historie všeho (z angl. orig. A Brief History of Everything přeložil Václav Petr), 375 s., vyd. naklad. Triton (edice Nové světy, sv. 4), Praha.

(7) Schwaller de Lubitz, René A. (1978): Du symbol et de la symbolique (nejprve vydal vlastním nákladem roku 1951, poté, v roce 1978 vyd. Dervy, Paříž). Anglický překlad byl pořízen téhož roku pod názvem: Symbol And The Symbolic: Ancient Egypt, Science, and the Evolution of Consciousness, vyd. Autumn Press, Brookline (Massachusetts).

(8) Jaffé, Aniela (1998): Vzpomínky, sny, myšlenky C. G. Junga: zapsala a k vydání připravila Aniela Jaffé (z něm. orig. Erinnerungen, Träume, Gedanken von C. G. Jung přeložil Karel Plocek), 395 s., vyd. Atlantis, Brno.

(9) von Franz, Marie-Louise (2000): Sen a smrt: o čem vypovídají sny umírajících (z něm. orig. Traum und Tod přeložil Petr Patočka), 176 s., vyd. Portál (Spektrum), Praha.

 (10) Keller, Timothy (2011): Proč Bůh?: rozumové důvody pro víru v Boha ve věku skepticismu (z angl. orig. Reason for God přeložil Václav Petr), 318 s., vyd. Triton, Praha.

 (11) Rajlich, Petr (2004): Geologie mezi rozpínáním zeměkoule a Čechami, 234 s., vyd. Petr Rajlich vlastním nákladem, Praha.

 (12) Williams, George C. (1966): Adaptation and natural selection: a critique of some current evolutionary thought, 307 s., vyd. Princeton University Press. Princeton (New Jersey). Bližší informace a seznamy literatury čtenář najde v knize: Petr, V. (2007): Evoluční teorie: česko-anglický a anglicko-český výkladový slovník, 383 s., vydalo nakladatelstvi Triton. Praha, kde mimo jiné zjistí, že mezi tradované nesmysly patří i tvrzení, že Darwin byl autorem teorie vzniku života z neživé hmoty, že byl první, kdo postuloval teorii přírodního výběru, že postuloval teorii přírodního výběru na principu adaptace organismů ke klimatickým změnám, že byl autorem první evoluční teorie, apod.

(13) Breitwisch, Randall (1992): Tickling for Ticks. – Natural History, 101(3): 56-63.

(14) Veselovský, Zdeněk (1992): Chováme se jako zvířata? 244 s., vyd. Panorama, Praha.

(15) Enlarge within us the sense of fellowship with all the living things, our little brothers, to whom Thou hast given the earth as their home in common with us. We remember with shame that in the past we have exercised the high dominion of man with ruthless cruelty, so that the voice of the Earth, which should have gone up to Thee in song, has been a groan of travail. May we realize that they live, not for us alone, but for themselves and for Thee, and that they love the sweetness of life even as we, and serve Thee in their place better than we in ours.

 

 

 

 

 

 


HOME

Site Map

Best Excerpts

Bibliographies

Index of Articles

Picture Gallery